NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Dwie kobiety, dwa pomysły na biznes z sercem. Anna Janiak i Agnieszka Frankowska założyły spółdzielnie socjalne, by pomagać osobom z autyzmem i zespołem Downa.
Lokal Spółdzielni Socjalnej Furia mieści się w zadbanej willi miejskiej, tuż przy Międzynarodowych Targach Poznańskich przy ul. Elizy Orzeszkowej. Na progu wita mnie uśmiechnięta pani prezes Anna Janiak, która 6 lat temu, wraz z mężem postanowiła założyć Fundację na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Autystycznych Fiona. Słychać terkot maszyn do szycia. To w pocie czoła pracuje Przemek, który jeszcze niedawno zarzekał się, że w życiu urządzenia nie dotknie. - Teraz nie chce się z nim rozstać - śmieje się Anna Janiak. W tej małej Manufakturii, w dwóch pomieszczeniach, od kwietnia powstają poduszki i autorskie „przytulaszki”, gadżety filcowe, etui i breloki, ale również strony internetowe i grafiki. - Rozmawiając z ich rodzinami, po zajęciach prowadzonych przez fundację, rozważając projekty mające sprzyjać kreowaniu przyszłości ich dzieci, w momencie kiedy stają się dorośli i przestają mieć nad sobą parasol rodzinny, doszliśmy do wniosku, że już nie uciekniemy przed potrzebą aktywizacji zawodowej naszych podopiecznych. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu posiadają niewykorzystany potencjał, tylko nie zawsze potrafimy go dostrzec, onieśmieleni diagnozą i brakiem przetartego szlaku - opowiada.

Przeczytaj cały artykuł

Do wchodzącej w skład izraelskiej armii jednostki numer 9900 przyjmowani są rekruci ze zdiagnozowanym autyzmem. Okazuje się, że doskonale sprawdzają się oni jako analitycy wywiadowczy - swoją pracę traktują jako relaks, a przy okazji mogą przechodzić kolejne etapy terapii.

Chorzy na autyzm nie męczą się wpatrując się godzinami w ekrany komputerów. Do analizowania długich ciągów danych podchodzą jak do matematycznych zadań. W jednostce 9900 autyzm i wyostrzone przez tę chorobę zmysły przydają się, gdy trzeba zająć się działką "rozpoznania wizualnego".

W Izraelu od 2008 roku zrezygnowano ze zwalniania ze służby osób cierpiących na autyzm. Przydział do jednostek wojskowych zamieniano im jednak na prace społeczne. Teraz i w armii znalazło się dla nich miejsce.

Źródło: www.rp.pl

Alan Gardner jest wielokrotnie nagradzanym projektantem ogrodów. W tym roku zdobył srebrny medal na prestiżowej wystawie w Londynie, słynnym Chelsea Flower Show. Gardner nie jest jednak zwykłym ogrodnikiem. Swoje sukcesy, jak sam mówi, zawdzięcza wyjątkowym „zdolnościom”. Alan Gardner jest chory na autyzm. „Tylko nieliczni wiedzą, że kwiaty, ich pręciki, płatki i liście są pełne matematycznych wzorów. Z tych matematycznych ciągów można tworzyć modele wspaniałych ogrodów” – twierdzi Gardner.

Alan jest przekonany, że nie jest jedynym autystycznym geniuszem ogrodnictwa. Pomaga piątce innych chorych na autyzm pasjonatom kwiatów i roślin. Wspólnie rozwijają swoje możliwości i realizują niezwykłe talenty w ogrodach w całej Wielkiej Brytanii. W tej nowej serii programów Alan Gardner i jego ekipa wkroczą do czterech zaniedbanych ogrodów, które zamienią w krainy magii i piękna. Efekty pracy autystycznych ogrodników trzeba zobaczyć na własne oczy!
Źródło: www.tlcpolska.pl

Wielu autystów ma poważny problem z interpretacją rzeczywistości, gdy chodzi o przewidzenie skutku, który odnoszą ich działania lub wpływu otoczenia na nich samych. O co chodzi?

Nasze doświadczenie życiowe pozwala nam gromadzić tysiące danych na temat zachowania przedmiotów i ludzi, których napotykamy. Tak, jak inne zwierzęta, zapamiętujemy przeżyte sytuacje, co pozwala nam unikać tych niebezpiecznych. Robimy też więcej – przewidujemy, na zasadzie skojarzeń przyczyny i skutku, przebieg i wynik sytuacji których jeszcze nie przeżyliśmy.

Tymczasem osoby autystyczne są tej, jakże potrzebnej umiejętności, pozbawione. Gorzej, wielu z nich w ogóle nie dostrzega związku pomiędzy skutkiem a przyczyną!
Sytuacje, kiedy rodzice autystycznych dzieci skarżą się, że ich pociechy wybiegają na jezdnię, zupełnie nie zwracając uwagi na przejeżdżające samochody, są normą. Tłumaczenie -„Nie biegnij tam, bo potrąci cię samochód!” – jest całkowicie bezcelowe. Dziecko nie doświadczyło takiej sytuacji, nie wie co oznacza „potrąci”, nie przewiduje uderzenia przez samochód i nie wyobraża sobie, że to zaboli. Nauczyć go tego i pokazać o co chodzi jest niezwykle trudno!

Przeczytaj cały artykuł

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie część zmian przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego na podstawie rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu 2015 r.

Najważniejsza zmiana, która właśnie weszła w życie to przepis zobowiązujący do dodatkowego zatrudniania przez szkoły nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, specjalistów, asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy o systemie oświaty (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej), lub pomocy nauczyciela w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone.

Zatrudnienie osób wspomagających przyczyni się z całą pewnością do lepszego szkolnego funkcjonowania dzieci niepełnosprawnych, zarówno w relacjach z otoczeniem, z rówieśnikami, jak i w nabywaniu umiejętności szkolnych. W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka osobą wspierającą będzie mógł być zarówno nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalista, ale także asystent nauczyciela (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej) lub pomoc nauczyciela. Jeżeli uczeń będzie potrzebował wsparcia w czynnościach samoobsługowych lub przemieszczaniu wystarczające będzie zatrudnienie pomocy nauczyciela. Z całą pewnością w wielu sytuacjach konieczne będzie zatrudnienie nauczyciela lub specjalisty o odpowiednim przygotowaniu i doświadczeniu w terapii spektrum autyzmu.

Dotacja oświatowa na dzieci objęte nowymi przepisami jest wysoka, najwyższa ze wszystkich niepełnosprawności. Pomimo tego w ponad 90% szkół na 7 tys. nie ma zatrudnionego ani jednego nauczyciela wspomagającego. Nowe przepisy mają to zmienić.

- Treść rozporządzenia (plik .docx)
- Uzasadnienie (plik .docx)

Założeniem nowego projektu jest pomoc w uświadomieniu społeczeństwu, czym jest autyzm, Projekt ma także dać rodzicom, nauczycielom i innym osobom mającym kontakt z autystycznym dzieckiem wsparcie, porady oraz narzędzia do pracy. Ta wspaniała i pomysłowa inicjatywa została wsparta przez różne organizacje i fundacje, a przy tworzeniu projektu brali udział rodzice dzieci dotkniętych autyzmem oraz osoby cierpiące na to zaburzenie. W serwisie autism.sesamestreet.org dostępne są rożne materiały związane ze schematem dnia, kontaktami miedzy rodzeństwem, czy wskazówkami dla rodziców.

Julia ma pomarańczowe włosy, duże zielone oczy i fioletowe ubranko. Chodzi do przedszkola, lubi układać klocki i kręcić kółkami samochodów, a także rozwiązywać wraz z Elmo zadania na tablecie. Choć na pierwszy rzut oka Julia wydaje się być taka sama jak inne dzieci, jednak ma autyzm.

Wspieraj nas na Allegro

Kup i pomóż chorym dzieciom

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” powstała w 2008 jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Od września 2009 r. Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

KRS 0000321541

Infolinia do Fundacji

Godziny działania infolinii:

  • Poniedziałek: 13.30-18.00
  • Wtorek: 9.00-15.00
  • Środa: 9.00-15.00
  • Czwartek: 9.00-15.00
  • Piątek: 9.00-15.00


Wspierają nas:

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.