Jak niezawodnie rozpoznać autyzm
Wielu autystów ma poważny problem z interpretacją rzeczywistości, gdy chodzi o przewidzenie skutku, który odnoszą ich działania lub wpływu otoczenia na nich samych. O co chodzi?
Nasze doświadczenie życiowe pozwala nam gromadzić tysiące danych na temat zachowania przedmiotów i ludzi, których napotykamy. Tak, jak inne zwierzęta, zapamiętujemy przeżyte sytuacje, co pozwala nam unikać tych niebezpiecznych. Robimy też więcej – przewidujemy, na zasadzie skojarzeń przyczyny i skutku, przebieg i wynik sytuacji których jeszcze nie przeżyliśmy.
Rozpoznanie autyzmu
Tymczasem osoby autystyczne są tej, jakże potrzebnej umiejętności, pozbawione. Gorzej, wielu z nich w ogóle nie dostrzega związku pomiędzy skutkiem a przyczyną!
Sytuacje, kiedy rodzice autystycznych dzieci skarżą się, że ich pociechy wybiegają na jezdnię, zupełnie nie zwracając uwagi na przejeżdżające samochody, są normą. Tłumaczenie -„Nie biegnij tam, bo potrąci cię samochód!” – jest całkowicie bezcelowe. Dziecko nie doświadczyło takiej sytuacji, nie wie co oznacza „potrąci”, nie przewiduje uderzenia przez samochód i nie wyobraża sobie, że to zaboli. Nauczyć go tego i pokazać o co chodzi jest niezwykle trudno!
Wsparcie dla uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi
Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie część zmian przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego na podstawie rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu 2015 r.
Najważniejsza zmiana, która właśnie weszła w życie to przepis zobowiązujący do dodatkowego zatrudniania przez szkoły nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, specjalistów, asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy o systemie oświaty (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej), lub pomocy nauczyciela w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone.
Dzieci z autyzmem
Zatrudnienie osób wspomagających przyczyni się z całą pewnością do lepszego szkolnego funkcjonowania dzieci niepełnosprawnych, zarówno w relacjach z otoczeniem, z rówieśnikami, jak i w nabywaniu umiejętności szkolnych. W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka osobą wspierającą będzie mógł być zarówno nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalista, ale także asystent nauczyciela (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej) lub pomoc nauczyciela. Jeżeli uczeń będzie potrzebował wsparcia w czynnościach samoobsługowych lub przemieszczaniu wystarczające będzie zatrudnienie pomocy nauczyciela. Z całą pewnością w wielu sytuacjach konieczne będzie zatrudnienie nauczyciela lub specjalisty o odpowiednim przygotowaniu i doświadczeniu w terapii spektrum autyzmu.
Dotacje na dzieci niepełnosprawne
Dotacja oświatowa na dzieci objęte nowymi przepisami jest wysoka, najwyższa ze wszystkich niepełnosprawności. Pomimo tego w ponad 90% szkół na 7 tys. nie ma zatrudnionego ani jednego nauczyciela wspomagającego. Nowe przepisy mają to zmienić.
- Treść rozporządzenia (plik .docx)
- Uzasadnienie (plik .docx)
Julia chora na autyzm
Założeniem nowego projektu jest pomoc w uświadomieniu społeczeństwu, czym jest autyzm, Projekt ma także dać rodzicom, nauczycielom i innym osobom mającym kontakt z autystycznym dzieckiem wsparcie, porady oraz narzędzia do pracy. Ta wspaniała i pomysłowa inicjatywa została wsparta przez różne organizacje i fundacje, a przy tworzeniu projektu brali udział rodzice dzieci dotkniętych autyzmem oraz osoby cierpiące na to zaburzenie. W serwisie autism.sesamestreet.org dostępne są rożne materiały związane ze schematem dnia, kontaktami miedzy rodzeństwem, czy wskazówkami dla rodziców.
Julia ma pomarańczowe włosy, duże zielone oczy i fioletowe ubranko. Chodzi do przedszkola, lubi układać klocki i kręcić kółkami samochodów, a także rozwiązywać wraz z Elmo zadania na tablecie. Choć na pierwszy rzut oka Julia wydaje się być taka sama jak inne dzieci, jednak ma autyzm.
Autyzm wśród dzieci
Jak rozpoznać autyzm u dziecka
Genetyczny autyzm
Autyzm jest przede wszystkim chorobą genetyczną, stwierdzili brytyjscy naukowcy. W powstawaniu tego zaburzenia biorą udział setki genów, choć nie można wykluczyć jakiegoś czynnika środowiskowego.
Eksperci z londyńskiej uczelni King’s College badali 258 bliźniąt. Autyzm częściej występował u bliźniąt jednojajowych, bo mają one takie samo DNA. Zdaniem autorów badań wpływ genów na autyzm to jakieś 74-98 procent. Jest zatem mało prawdopodobne, że istotny jest czynnik zewnętrzny, na przykład - jak podejrzewają niektórzy - skażenie środowiska. Nie można tego jednak wykluczyć. Brytyjscy naukowcy dodają, że ostatni wzrost zachorowań na autyzm wynika prawdopodobnie z większej świadomości lekarzy i rodziców.
Według szacunków dziś co setne dziecko rodzi się z zaburzeniami autystycznymi.
Pierwsze symptomy zwykle są bagatelizowane, niestety także przez lekarzy. Tymczasem im szybciej postawiona zostanie diagnoza, tym większe są szanse, że autyzm nie będzie wyrokiem dla dziecka. O problemach osób dotkniętych tym zaburzeniem oraz o współczesnych metodach diagnozy i terapii rozmawiano podczas konferencji w Koszalinie.
Autystyka wyobrażamy sobie na wzór filmowego Rain Mana, wyalienowanego geniusza, albo całkowicie zamkniętego w sobie, żyjącego we własnym, szczelnie zamkniętym świecie człowieka, do którego nie ma żadnego dostępu. Bez kontaktu wzrokowego, bez jakiejkolwiek interakcji, odbierającego nawet najlżejszy dotyk jako sprawiający ból. – Mówi się, że jeżeli widziałeś jednego autystyka, to znaczy, że… widziałeś jednego autystyka. Każde dziecko z autyzmem jest inne i musi być traktowane indywidualnie, zarówno podczas diagnozy, jak i terapii. Dlatego to takie trudne – przyznaje Piotr Tomankiewicz, prezes Fundacji „Nowa Nadzieja” z Kalisza, a prywatnie tata 11-letniego Marcinka dotkniętego autyzmem. W Koszalinie dzielił się swoimi doświadczeniami w walce o zdrowie syna. Pokazując filmy dokumentujące pracę z Marcinem, udowadnia, że dzieci z autyzmem mają szansę na normalne życie. – Tego nie da się szybko wyleczyć, podając odpowiednie leki. Sprawa jest skomplikowana i wymaga lat pracy, ale trzeba dać dzieciom szansę. Najważniejsza jest jak najwcześniejsza diagnoza. Widzimy to po maluszkach, dwulatkach, a nawet młodszych, które do nas trafiają i robią spektakularne postępy – mówi.