NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją, dlatego jeżeli zaniepokoją nas jakieś zachowania dziecka, warto udać się do specjalisty, który doradzi, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.

Terapia zaburzeń SI odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji systemów:

  • przedsionkowego
  • proprioceptywnego
  • dotykowego
  • wzrokowego
  • słuchowego
  • węchowego

 

Poniżej znajduje się kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka.

OBJAWY

ZACHOWANIE DZIECKA

Nadwrażliwość na bodźce

- Unika fizycznej bliskości i dotyku.

- Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki.

- Nie lubi brudzić się klejem i farbami.

- Nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów.

- W głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane.

- Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza.

Zbyt mała wrażliwość bodźce

- Nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem

- Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę

- Poszukuje głośnych dźwięków

- Lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula.

Problemy z równowagą

- Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka

- Idąc po pokoju obija się o meble

- Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się

Agresja

- Łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami

Ruchliwość

- Jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno

- Cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza

- Trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza.

Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych

- Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów

- Ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze)

- Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki

- Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach

- Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie

Wybredność w jedzeniu

- Unika nowych smaków

- Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów

- Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem

 

Czas trwania zajęć 45 - 60 min w zależności od możliwości dziecka

Koszt zajęcia indywidualne - 70 zł

Koszt zajęcia indywidualne dla podopiecznych fundacji 60 zł

 

 

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.