Trening Umiejętności Społecznych. Działania prowadzone w ramach TUS
Obserwujemy w naszej działalności terapeutycznej coraz większą ilość konsultowanych dzieci i młodzieży borykającej się z trudnościami przystosowania do współczesnego świata, przyczyną których są miedzy innymi zaburzenia rozwojowe, z trudnościami adaptacyjnymi. Prowadzi to do powstawania u dzieci/młodzieży/młodych dorosłych problemów w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym zarówno przyjmujących formę zachowań nieadaptacyjnych, czasami ryzykownych (w tym prowadzących do różnych uzależnień cyfrowych , czy nawet demoralizacji), jak również zachowań o cechach depresyjnych, izolacji społecznej. W naszej pracy terapeutycznej coraz częściej zauważamy wśród dzieci / młodzieży / młodych dorosłych dążenie do rzeczywistości online, cyfryzacji, gier, bajek … Nowoczesne technologie u młodych ludzi nie tylko w dużej mierze wypełniają ich czas wolny, ale staje się okazją do kreowania nowej rzeczywistości, bez wychodzenia z domu.
Realizacja ustrukturalizowanych spotkań grupowych ma na celu korygowanie tych zachowań które mogą doprowadzić do wykształcenia się u dzieci i młodzieży zaburzeń w osobowości, uzależnień lub innych zakłóceń w dalszym ich rozwoju. Celem TUS jest stworzenie pozytywnych oddziaływań, wzmacniających doświadczenia prospołeczne, dostosowane do poszczególnych stworzonych grup w zależności od nasilenia i rodzaju zdiagnozowanego problemu. Tworzenie małych grup pozwala na zbudowanie indywidualnego kontaktu, lepszego poznania dziecka, nastolatka a tym samym lepszego zrozumienia jego świata wewnętrznego. To z kolei pozytywnie oddziałuje na przebudowę dotychczasowych dysfunkcjonalnych schematów postępowania u uczestników w oparciu o prawidłowe wzorce postępowania. Aby móc w pełni uświadomić sobie konsekwencje swoich wyborów trzeba być aktywnym uczestnikiem procesów społecznych.
Realizowane spotkania TUS mają na celu wzbudzić u uczestników umiejętności psychospołeczne, takie jak radzenie sobie z emocjami i stresem, porozumiewania się z innymi (nawiązywania kontaktów interpersonalnych), podejmowania decyzji i działań, rozwijanie twórczego myślenia, wiary we własne możliwości. Podczas zajęć stacjonarnych oraz praktycznych doskonalimy te umiejętności, szczególną uwagę kładziemy na umiejętności, które są niezbędne do funkcjonowanie w codziennym życiu społecznym (umiejętności przemieszczania się, organizacja dnia codziennego – gotowanie, sprzątanie, zakupy, organizowanie sobie czasu wolnego itp.). Odczuwana przez Naszych Uczestników satysfakcja staje się dla nich pozytywnym motorem do podejmowania wielu rozwijających aktywności.
Zapraszamy. Terapeuci:
Marta Sławińska pedagog, terapeuta TUS/uzależnień cyfrowych
Marlena Ulrych psycholog, terapeuta TUS/uzależnień cyfrowych