NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

WSPIERANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA- PODSTAWOWE ZASADY

KARMIENIE PIERSIĄ- wspiera rozwój wszystkich narządów mowy( wargi, język, podniebienie, żuchwa) oraz stanowi początek komunikacji między dzieckiem a matką.
WCZESNE KARMIENIE ŁYŻECZKĄ, PICIE Z KUBKA, GRYZIENIE, ŻUCIE - wykształca się wówczas prawidłowy nawyk połykania oraz gryzienia.
CZĘSTE ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE- np.naśladowanie dźwięków zwierząt oraz śpiewanie piosenek- kształtuje mowę i wrażliwość słuchową.
CZYTANIE I OPOWIADANIE BAJEK, WIERSZYKÓW, CZĘSTE ROZMOWY Z DZIECKIEM - wzbogaca słownictwo, doskonali umiejętność budowania wypowiedzi.
OCZYSZCZANIE WYDZIELINY Z NOSA- zwłaszcza podczas infekcji - ułatwia utrzymanie nawyku oddychania przez nos.
KONTROLA PRAWIDŁOWEGO SŁUCHU U DZIECKA- prawidłowy rozwój słuchu jest warunkiem niezbędnym do kształtowania się mowy u dziecka.
DOSTARCZANIE PRAWIDŁOWYCH WZORCÓW WYPOWIEDZI - nie należy powtarzać po dziecku nieprawidłowych wytworów językowych oraz zdrabniać wypowiedzi.
UŻYWANIE BOGATEJ MIMIKI, GESTYKULACJI PODCZAS ZWRACANIA SIĘ DO DZIECKA, UTRZYMYWANIE KONTAKTU WZROKOWEGO - dopytuj o wypowiedzi dziecka, powtarzając po nim nieporadne słowa w sposób poprawny, bądź jak echo.
BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM - patrz na dziecko, kiedy do Ciebie mówi, nie przerywaj mu.
NIE PORÓWNUJ SWOJEGO DZIECKA DO INNYCH DZIECI, NIE KRYTYKUJ GO.

CZEGO UNIKAĆ
KARMIENIA BUTELKĄ - sprawia, że nie rozwijają się mięśnie odpowiedzialne za unoszenie języka, co przyczynia się do przetrwania niemowlęcego typu połykania, powstawania wad zgryzu i wad wymowy.
SSANIA SMOCZKÓW, PALCA, ROGÓW PODUSZKI - wpływają na powstawanie zaburzeń w obrębie aparatu artykulacyjnego.
NAJPÓŹNIEJ DO 1.ROKU ŻYCIA NALEŻY ODSTAWIĆ WSZELKIE BUTELKI I SMOCZKI!!!
NIE NALEŻY DOPUSZCZAĆ DO ODDYCHANIA PRZEZ OTWARTA BUZIĘ - powoduje to częste infekcje dróg oddechowych oraz powoduje płaskie ułożenie języka, co w konsekwencji prowadzi do wad zgryzu oraz wymowy.
JEŚLI DZIECKO ŹLE WYMAWIA JAKĄŚ GŁOSKĘ - nie każmy mu powtarzać wyrazów zawierających tę głoskę 10 razy, bo to tylko utrwali złą wymowę. Dopiero dziecko przygotowane pod względem artykulacyjnym do wypowiedzenia danej głoski, może wykonywać ćwiczenia wskazane przez logopedę.
NIE NALEŻY KARAĆ ANI ZAWSTYDZAĆ ZA ZŁĄ WYMOWĘ - hamuje to bowiem chęć do mówienia, a w konsekwencji hamuje również proces rozwoju mowy.

Zachęcam Was, Drodzy Rodzice, do wspólnych zabaw, gier i wszelkich form spędzania czasu z Waszymi dziećmi. Naprawdę warto!!!

Dziś proponuję bajkę logopedyczną. Co to takiego? Czemu służy?

Bajki logopedyczne to forma wspierania rozwoju językowego dzieci w każdym wieku.

Poprzez wypowiadanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych dziecko ćwiczy poprawną artykulację głosek, ćwiczy pamięć słuchową i koncentrację uwagi. Bierze czynny udział w słuchanej treści, współuczestniczy w opowiadaniu, nawiązuje  pozytywny kontakt emocjonalny z osobą czytającą, opowiadającą.

Mam nadzieję, że ten rodzaj zabawy, uprzyjemni  czas spędzany z dziećmi.

PAN JĘZYCZEK JEDZIE NA SPOTKANIE
Pan Języczek wstał wcześnie rano, gdy usłyszał dźwięk budzika( dryń, dryń, dryń). Ziewał kilka razy szeroko otwierając usta (aaa....aaa...aaa). Wstał z łóżka i wymył porządnie zęby (przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach), wziął szybki prysznic (szszyy, szszyy lub pssss, pssss) i szybko wybiegł z domu (tup,tup,tup), zamykając szybko drzwi (szybkie zaciskanie i otwieranie warg). Wsiadł do swojego auta i pojechał nim do miasta(brum, brum..). W mieście był straszny korek, a kierowcy wciąż naciskali na klakson (pibip, pibip...). Pan Języczek nie denerwował się i spokojnie wyglądał sobie przez okno (dotykanie raz prawego, raz lewego kącika ust). Jechał powoli do kolejnych świateł (przesuwanie językiem po podniebieniu). Po chwili zobaczył wielki budynek i aż jęknął ze zdziwienia (oooo...). To właśnie tam umówił się z ciocią Alą na spotkanie. Zjechał autem na parking (przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie dolnych zębów). Potem długo szedł po schodach (dotykanie językiem dolnych i górnych zębów przy szeroko otwartej buzi). Kiedy wszedł na górę, czekała na niego ciocia, którą ucałował na powitanie (cmokamy).

Pomóż w budowie Centrum Rozwoju „Nowa Nadzieja”

Fundacja posiada status

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja „Nowa Nadzieja” powstała w 2009 roku w Kaliszu jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Jej ośrodki terapeutyczne działają w Kaliszu i Poznaniu.

1% = KRS 0000321541

Wspieraj nas na Allegro

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.