NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Jeśli dziecko opanowało już samogłoski i potrafi je prawidłowo odczytywać przyszedł czas na kolejny etap nauki czytania. Tym razem będziemy uczyli się rozpoznawać globalnie i odczytywać wyrażenia dźwiękonaśladowcze, które w mowie dziecka pojawiają się już przed ukończeniem pierwszego roku życia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze charakteryzują się dużą melodyjnością i charakterystycznym akcentem. Rozpoznawane wzrokowo i słuchowo jako całość (bez dzielenia na sylaby, wyodrębniania głosek) mogą być z łatwością różnicowane i odczytywane globalnie (całościowo) już w początkowym etapie nauki czytania, przygotowując dziecko do późniejszego etapu odczytywania wyrazów. Wykorzystanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych jest szczególnie ważne dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, szczególnie tych z zaburzonym przebiegiem rozwoju mowy, niedosłyszących, z trudnościami komunikacyjnymi oraz tych, które dopiero zaczynają uczyć się mówić. Onomatopeje w naturalny sposób umożliwiają dziecku ćwiczenie kompetencji komunikacyjnej (umiejętności porozumiewania się) i artykulacji.

Wprowadzając naukę odczytywania wyrażeń dźwiękonaśladowczych również bazujemy na zasadzie powtarzanie-rozumienie-nazywanie. Ich naukę ułatwia fakt, że towarzyszą im obrazki odnoszące się do odpowiednich dźwięków, które są charakterystyczne dla osób i przedmiotów na nich umieszczonych.

Na początek należy przygotować ilustracje przedstawiające krowę, barana i pisklę oraz kartoniki z zapisanymi wielkim drukiem onomatopejami im odpowiadającymi. Ilustracje i podpisy można przygotować samemu, skorzystać z gotowych zamieszczonych w publikacji „Moje sylabki” wyd. WIR lub skorzystać z tych, które dla Państwa przygotowałam (załącznik). Rozkładamy przed dzieckiem kartoniki wraz z podpisami kolejno każdy odczytując np. kładąc przed dzieckiem krowę pokazujemy dwukrotnie palcem obrazek i dwukrotnie wskazujemy na podpis. Zamiast obrazków możemy użyć także zabawek-zwierząt.

Przygotowujemy także zestaw naszych zwierzątek, który na odwrocie ilustracji będzie posiadał podpis. Pokazujemy dziecku ilustrację i odwracamy kartkę, kiedy dziecko ujrzy wyraz dźwiękonaśladowczy odczytujemy go. Zachęcamy dziecko do powtórzenia naszej czynności.


Karty ze zwierzętami (plik PDF) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

W taki sam sposób postępujemy z kolejnymi ilustracjami zwierząt oraz podpisami. Stopniowo zwiększamy ilość prezentowanych obrazków, tak aby nie przytłoczyć dziecko nagłym nadmiarem materiału. Każdorazowo zanim wprowadzimy nowy element powtarzamy te, które już poznaliśmy. Ważna jest ilość powtórzeń w ciągu całego dnia -  starajmy się zaglądać do naszych zwierząt kilkukrotnie, zachęcając przy tym do powtórzenia zaprezentowanego przez nas wyrażenia dźwiękonaśladowczego. Jeśli posiadacie w domu drewniane układanki przedstawiające zwierzęta, to można umieścić na nich podpisy z onomatopejami. Podczas zabaw nimi dziecko będzie mogło podnosić zwierzątka i sprawdzać jaki podpis się tam schował oraz dopasowywać odpowiednie zwierzę do podpisu. Polecam także gotową pomoc „Czytanie symultaniczne. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze” wydawnictwa Centrum Metody Krakowskiej.

W kolejnym kroku możemy urozmaicić nasze ćwiczenia. Możemy wykorzystać do tego dużą planszę, którą możemy stworzyć sami. Umieszczamy na niej wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Dajemy dziecku wycięte zwierzątka lub wycięte zwierzątka z zamieszczonymi podpisami na odwrocie. Zadaniem dziecka jest dopasowanie zwierzęcia do odpowiedniego napisu na planszy. Zadanie to należy powtarzać wielokrotnie. Przykładową planszę znajdą Państwo w załączniku.


Farma do ściągnięcia (PDF) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Jeśli w domu znajdziemy takie same zwierzątka o różnych rozmiarach możemy świetnie bawić się rytmami. Przedstawiamy dziecku podpisy różnej wielkości i prosimy, aby dopasowało wielkość zwierzątka do wielkości napisu. Jeśli ma w tym trudności to przy pierwszych przykładach staramy się mu pomóc. Na zajęciach z nauki czytania często wykorzystuję do tego naklejki, których przyklejanie sprawia dzieciom wiele radości.

W ostatnim etapie wprowadzamy „samodzielne” odczytywanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Przydatne do tego będzie książeczka z serii „Kocham czytać” - zeszyt 2 „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”. Samodzielność w odczytywaniu jest rzeczą umowną ponieważ ilustracje sugerują dziecku prawidłową odpowiedź. Możemy także stworzyć własne książeczki poprzez wklejanie ilustracji znalezionych w gazetach lub wydrukowanych z dostępnych nam źródeł oraz przerobić dostępne w domu książki poprzez doklejenie do nich podpisów. Zapewne w domu znajdzie się niejedna książeczka, która stanie się pomocą terapeutyczną, dla przykładu przygotowałam ilustrowane wiesze, które pochodzą z książki „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci Juliana Tuwima”

W podobny sposób możemy przygotować dowolne ilustracje przedstawiające zwierzęta:

W załączniku znajdują się także karty do gry „Czarny kot” (zasady jak w grze „Piotruś”), które pozwolą na urozmaicenie zabaw dźwiękonaśladowczych.
Gra "Czarny kot" do ściągnięcia (plik PDF) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Postarajmy się, aby wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiały się nie tylko na prezentowanych kartkach, ale także w życiu codziennym - podczas spaceru, zabawy, oglądania książeczek. Odczytywane wyrażenia muszą zostać utrwalone przez dziecko słuchowo. Pamiętajmy, że wyrażenia dźwiękonaśladowcze to nie tylko odgłosy jakie wydają zwierzęta. To także odgłosy, które pojawiają się w naszym otoczeniu - PUK PUK gdy ktoś puka do drzwi, BACH gdy coś upadnie, HOP gdy podskakujemy, LA LA gdy śpiewamy, KAP KAP gdy pada deszcz i wiele innych. Zachęcam do równoczesnego,  z nauką czytania, wprowadzenia programów słuchowych „Słucham i uczę się mówić”, które będą doskonałym uzupełnieniem naszych działań. Ciekawymi pozycjami na tym etapie nauki czytania będą także pozycje „Moje sylabki” i „Baw się z nami sylabkami” wydawnictwa WIR

Monika Antczak - neurologopeda, audiolog, terapeuta osób z autyzmem, terapeuta ręki

Pomóż w budowie Centrum Rozwoju „Nowa Nadzieja”

Fundacja posiada status

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja „Nowa Nadzieja” powstała w 2009 roku w Kaliszu jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Jej ośrodki terapeutyczne działają w Kaliszu i Poznaniu.

1% = KRS 0000321541

Wspieraj nas na Allegro

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.