NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Proces rozwoju mowy dziecka przebiega etapami i trwa kilka lat. Nie odbywa się on u wszystkich dzieci jednakowo. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz psychofizycznego rozwoju dziecka. Jednakże zawsze stosuje się pewne normy, w których powinno mieścić się dziecko.
PRZYSZŁOŚĆ  DZIECKA ZALEŻY W DUŻEJ MIERZE OD RODZICÓW- ICH POSTAWY, SPOSOBÓW MOTYWOWANIA, ATMOSFERY W DOMU. Umiejętności językowe także w dużej mierze zależą od rodziców. Jeśli w domu dużo się rozmawia, wspólnie czyta, opowiada, gra w stosowne do wieku gry planszowe a nie komputerowe, MOWA ROZWIJA SIĘ LEPIEJ!

Wyodrębniamy cztery etapy(okresy) rozwoju mowy dziecka.

OKRES MELODII - przypada na czas od urodzenia dziecka do 1. roku życia. Powstają przypadkowe dźwięki tzw., głużenie- ok. 2-4 miesiąc życia. Głużą wszystkie dzieci, także niesłyszące. Ok. 5-6 miesiąca życia pojawia się gaworzenie. Gaworzą dzieci słyszące. Powtarzane są usłyszane dźwięki, sylaby. Dziecko zaczyna siadać. WAŻNE JEST DLA ROZWOJU PRZEJŚCIE PRZEZ ETAP RACZKOWANIA!!! Pod koniec pierwszego roku życia pojawiają się pierwsze wyrazy- mama , tata. Dziecko rozumie kilka poleceń i zaczyna siadać.

OKRES WYRAZU - od 1. do 2. roku życia dziecka. Słowa wymawiane przed pierwszym rokiem życia nie są kojarzone z przedmiotem. Tata to każdy mężczyzna, a mama to niekoniecznie rodzicielka. W okresie wyrazu, dzięki wielokrotnemu powtarzaniu, połączonemu z odszukiwaniem osób czy przedmiotów, dziecko już się nie myli. Dziecko wypowiada samogłoski : A, O, U, I, Y, E oraz spółgłoski: P, B, M, T, D, N, Ś, czasem Ć. Pozostałe spółgłoski zastępuje innymi, o zbliżonym miejscu artykulacji. Charakterystyczne jest wymawianie tylko pierwszej sylaby lub końcówki wyrazu. Około półtoraroczne dziecko wypowiada do 50 wyrazów. Dwuletnie dziecko wypowiada około 170 słów. rozumie ok. 500-1000 słów. Lubi rymowanki, zna kilka piosenek. POTRAFI ŻUĆ, GRYŹĆ, PIĆ Z KUBKA, BIEGAĆ.

OKRES ZDANIA - od 2. do 3. roku życia dziecka. Pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia wszystkie samogłoski, w tym Ę, Ą. Czasami może zamieniać samogłoski w mowie. Obok spółgłosek p, b, m pojawiają się zmiękczenia pi, bi, mi oraz spólgłoski W,WI F, FI,Ś,Ż,Ć,DŹ,Ń,LI,K,G,KI,GI,CHI,J,Ł.Pod koniec tego okresu mogą też pojawić się głoski S,Z,C,DZ. Wymienione głoski nie zawsze są pełnowartościowe, a czasem bywają zastępowane innymi, łatwiejszymi. Mowę dziecka trzyletniego cechuje zmiękczenie głosek-  S,Z,C,DZ, SZ,RZ,CZ,DŻ często wymawiane jak Ś,Ź,Ć,DŹ. Głoska R może być pomijana lub zastępowana przez inna, na przykład przez L lub J. Zamiast głoski F występuje CH i odwrotnie. Dziecko zna około 200 słów, rozumie 1000-1800 wyrazów. WCHODZI PO SCHODACH KROKIEM DOSTAWNYM. SPONTANICZNIE BAZGRZE, KOPIE PIŁKĘ.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ - od 3. do 7. roku życia dziecka. Jest to okres, który trwa najdłużej. Rozpoczyna się po ukończeniu trzech lat i trwa do momentu tzw. startu edukacyjnego. Wtedy mowa powinna być zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale i przypadkowych rozmówców. Dziecko zaczyna prowadzić rozmowy pełnymi zdaniami. Stosuje bogate słownictwo. Dziecko powinno umieć opowiedzieć historyjkę. Rysuje człowieka, odwzorowuje proste kształty, podskakuje, pojawia się krok naprzemienny na schodach. Między czwartym a piątym rokiem życia zaczyna pojawiać się etap pytań. Pięcioletnie dziecko wypowiada głoski SZ,RZ,CZ,DŻ oraz pojawia się głoska R.

Mowa 5-letniego dziecka powinna być prawidłowa i zrozumiała, dziecko zna ok.2000 słów. Potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat, zna adres, 5 kolorów, rysuje człowieka ze szczegółami, koloruje nie wychodząc za linie, SZNURUJE BUTY.

Dziecko 6-letnie umie odnajdywać różnice i podobieństwa, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej, tzn. głoskuje. Wyodrębnia głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu, samodzielnie wymyśla wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę, wyklaskuje ilość sylab w wyrazie, określa położenie przedmiotu względem otoczenia( nad, pod, obok, itp.).

6-7 lat mowa pod względem artykulacyjnym powinna być ukształtowana. Utrwalają się opozycje: sz,rz,cz,dż- s,z,c,dz oraz r-l. W zależności od środowiska wychowawczego dziecko zna 3500 a nawet 7000 wyrazów.

DRODZY RODZICE!

ZABURZONA ARTYKULACJA I KOMUNIKACJA WYMAGA SPECJALISTYCZNEJ POMOCY!

Pomóż w budowie Centrum Rozwoju „Nowa Nadzieja”

Fundacja posiada status

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja „Nowa Nadzieja” powstała w 2009 roku w Kaliszu jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Jej ośrodki terapeutyczne działają w Kaliszu i Poznaniu.

1% = KRS 0000321541

Wspieraj nas na Allegro

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.