NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Drogi rodzicu, usiądź wygodnie w fotelu i zastanów się czy twoje dziecko ma tendencję do nieodpowiedniego zachowania, co skutkuje częstym zwracaniem uwagi zarówno w domu, jak i w szkole? Traci kontrolę nad emocjami? Uderza się  w głowę, wybucha płaczem? Jest rozkojarzone? Ma słomiany zapał? Nie potrafi przez dłuższą chwilę skoncentrować się na wykonywanym zadaniu? Jest często rozkojarzone? Nie potrafi usiedzieć w miejscu? Ma trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich? Gubi rzeczy lub nie pamięta gdzie zostały odłożone?


Przyczyn tych problemów możemy wymienić kilka m.in. 

  • AAD (Attention Deficit Disorder) inaczej zaburzenia koncentracji uwagi bez nadpobudliwości ruchowej lub występowanie jej jedynie w nie wielkim stopniu;
  • ADHD (Attention Deficyt Hyperactivity Disorder) czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi;
  • Dieta i nawyki żywieniowe.

ADD powoduje problemy w codziennym funkcjonowaniu. Potoczne roztargnienie jest  nieuniknione. Przyczyny pojawienia się ADD  są niejednoznaczne. Szereg badań naukowych wskazuje na uwarunkowania genetyczne. Objawy ADD to m.in. niski poziom koncentracji, niecierpliwość, słabe zaangażowanie w wykonywaną czynność, niechęć opowiadania o tym jak minął dzień, stan dezorientacji, wahania nastroju czy  trudności z czytaniem i pisaniem. ADD nie można wyleczyć z kolei można pracować nad poprawą funkcjonowania osoby z ADD. Warto wykonywać zadania, w krótkich sekwencjach czasowych. Służą do tego różne formy terapii, jedną z nich jak np. Play Attention Learning System. Osoba korzystająca z terapii Play zaopatrzona jest w opaskę na rękę z wbudowanymi czujnikami, które rejestrują poziom koncentracji uwagi oraz procesy poznawcze i myślowe. Dzięki temu gracz po zakończonej sesji może zobaczyć jakie zrobił postępy i na jakim poziomie klaruje się jego koncentracja. Kolejną przyczyną zaobserwowanych problemów u dziecka może być ADHD, które jest najczęstszym zaburzeniem neurobehawioralnym w dzieciństwie. Niestety następstwem ADHD są znaczne problemy w funkcjonowaniu społecznym. Mam tutaj na myśli zarówno kontakty rówieśnicze, rodzinne jak i szkołę. Nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD) to jedna z przyczyn niepowodzeń szkolnych dziecka i  jego trudności wychowawczych. Często nadpobudliwość określana jest przez rodziców  jako zniecierpliwienie dzieci czy energiczność jako cecha charakteru – zapewne tak jest ale do czasu. Dzieci z ADHD mają bardzo nasilone te cechy, a także są one nieadekwatne do ich wieku. Dzieciom z ADHD, często towarzyszy niska samoocena oraz zachowania agresywne, które  mogą doprowadzić do opozycyjno-buntowniczych zaburzeń zachowania. Osoby cierpiące na nadpobudliwość oraz brak koncentracji są bowiem bardzo wrażliwe na to, co dzieje się w ich otoczeniu. Zachowania takie, są klasyfikowane jako deficyt uwagi. Zaburzenie to jest najczęściej rozpoznawane u dzieci mających trwale występujące objawy, które rozpoczęły się przed 7 rokiem życia. Można je zaobserwować już we wcześniejszym dzieciństwie, ale rodzice dostrzegają najczęściej problem w szkole, gdy dziecko przestaje sobie radzić. Zdarza się że taka sytuacja pojawia się już na etapie przedszkola. Nadpobudliwość ujawnia się w kilku sferach. Nadpobudliwości w sferze ruchowej, towarzyszy wzmożona ekspansja ruchowa. Dziecko przejawia problemy w szkole, poprzez niedostosowanie się do obowiązujących zasad.  Np. w trakcie lekcji należy siedzieć a ono wstaje i chodzi po klasie, czy nawet wybiega bo musi coś „sprawdzić”. Nadpobudliwość w sferze poznawczej objawia się zaburzeniami koncentracji uwagi. Nadpobudliwość w sferze emocjonalnej przejawia się  impulsywnością. Dziecko często działa pod wpływem impulsu, którego nie jest w stanie kontrolować. Najczęściej wie, co powinno zrobić w danej sytuacji, ale zazwyczaj tego nie robi. Zna reguły, ale ma kłopoty z ich zastosowaniem. Dzieci z ADHD tak jak z  ADD można prowadzić terapią Play oraz biofeedback gdzie biofeedback jest metodą bardzo skuteczną. EEG Biofeedback to nowoczesna technologia usprawniająca działanie mózgu poprzez wzmacniane pożądanych częstotliwości fal mózgowych. Pacjent w trakcie sesji ma podłączone do głowy elektrody, przekazujące sygnał z mózgu do komputera terapeuty. Rejestrowane na bieżąco fale mózgowe, widoczne są jednocześnie na monitorze pacjenta i terapeuty. Pacjent widzi je jako grę audiowizualną, np. leci samolotem. Steruje nim za pomocą siły woli, myśli, fal mózgowych. Wygrywa, gdy potrafi zwiększyć aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości. Kiedy uaktywniają się fale niepożądane, przegrywa. Kiedy aktywność mózgu wzrasta w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, pacjent otrzymuje pozytywne wzmocnienie (nagrodę) w postaci punków.  Trener stymuluje pożądane i hamuje niepożądane częstotliwości fal mózgowych. Praca z dzieckiem z ADHD jest trudna i wymaga umiejętności budowania pozytywnego kontaktu, tak aby dziecko zaakceptowało osobę prowadzącą i aby prowadzący terapię, starał się zrozumieć potrzeby dziecka.  Ostatnią przyczyną nadpobudliwości, o której mało się mówi są złe nawyki żywieniowe.  Od początku XXI wieku pojawia się coraz więcej publikacji naukowych, które starają się udowadniać , że sposób odżywiania wpływa na zachowanie dzieci, nasilenie lub złagodzenie objawów hiper aktywności. Naukowcy, którzy przeprowadzili liczne badania, podkreślają, że mózg rozwija się najbardziej przez pierwsze lata życia, dlatego odpowiednia dieta jest niezwykle istotna na początku życia dziecka. Większość dzieci spożywa zbyt wiele tłuszczów, wiele słodyczy, napojów koloryzowanych, lodów, fast food-ów, chipsów itp. Należy pamiętać, by dieta była zbilansowana i dostarczała odpowiednich składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego wzrostu dziecka i funkcjonowania jego mózgu.  Amerykańskie Towarzystwo Psychiatrów uważa, że składniki pokarmowe diety mogą mieć wpływ na rozwój i pogłębienie objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Obecnie uważa się, że spożycie np. cukru, czy produktów zawierających konserwanty oraz żywności przetworzonej, zawierającej izomery trans (frytki, pączki, batoniki, ciasteczka, hamburgery itd.), może przyczyniać się do powstawania zespołu nadpobudliwości. Z kolei dużo korzyści, przynosi ograniczenie spożycia niektórych produktów spożywczych które zawierają silne alergeny, m.in. mleko i produkty mleczne zawierających kazeinę, jaja,  pszenica, ryby, skorupiaki, orzechy ziemne, orzechy drzewne, soja. Ostatnie badania wykazują, że substancjami alergennymi są również barwniki i dodatki do żywności (np. glutaminian sodu) oraz konserwanty, które powodują niepożądane reakcje u dzieci z zespołem ADHD. Liczne badania obserwacyjne wykazują, że dieta eliminacyjna zwiększa skuteczność innych metod leczenia ADHD czy ograniczenia nerwowości u dzieci.

Pomóż w budowie Centrum Rozwoju „Nowa Nadzieja”

Fundacja posiada status

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja „Nowa Nadzieja” powstała w 2009 roku w Kaliszu jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Jej ośrodki terapeutyczne działają w Kaliszu i Poznaniu.

1% = KRS 0000321541

Wspieraj nas na Allegro

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.