![](https://nowanadzieja.com.pl/wp-content/uploads/2024/08/2.jpg)
Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją, dlatego jeżeli zaniepokoją nas jakieś zachowania dziecka, warto udać się do specjalisty, który doradzi, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.
Terapia zaburzeń SI odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji systemów:
- przedsionkowego
- proprioceptywnego
- dotykowego
- wzrokowego
- słuchowego
- węchowego
Poniżej znajduje się kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka.
OBJAWY | ZACHOWANIE DZIECKA |
Nadwrażliwość na bodźce | – Unika fizycznej bliskości i dotyku. – Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki. – Nie lubi brudzić się klejem i farbami. – Nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów. – W głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane. – Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza. |
Zbyt mała wrażliwość bodźce | – Nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem – Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę – Poszukuje głośnych dźwięków – Lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula. |
Problemy z równowagą | – Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka – Idąc po pokoju obija się o meble – Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się |
Agresja | – Łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami |
Ruchliwość | – Jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno – Cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza – Trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza. |
Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych | – Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów – Ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze) – Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki – Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach – Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie |
Wybredność w jedzeniu | – Unika nowych smaków – Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów – Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem |