Terapia pedagogiczna podejmowana jest, by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej. Modyfikacja dotyczy także struktury wiedzy i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży. Wskutek różnych zaburzeń dziecko może doświadczać wielu problemów podczas nauki szkolnej, m.in. w zakresie mówienia, pisania, czytania, rysowania. Celem terapii pedagogicznej jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju poprzez zbudowanie wiary we własne siły, eliminowanie i ograniczanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także wyrównywanie braków wiadomości i umiejętności.
Terapia pedagogiczna skierowana jest do:
– dzieci o nieharmonijnym rozwoju
– dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
– dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
– dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
– dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
– dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
– dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
– czytania – dysleksja
– dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
– poprawnego pisania – dysortografia
– matematyki – dyskalkulia
– dzieci o obniżonej sprawności manualnej
– dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
– dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
– dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
– dzieci z zaburzoną lateralizacją
– dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
– dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
– dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)