Jak rozpoznać autyzm?
Jakie zachowania dziecka powinny nas zaniepokoić?
Lista sygnałów alarmowych jest bardzo długa, ale najczęstsze z nich, to:
- dziecko nie kieruje uwagi na ten sam przedmiot czy sytuację, co osoba dorosła, nie patrzy na wskazywane rzeczy, nie spogląda na okno, gdy mówimy i pokazujemy „ale ładny ptaszek przyleciał do nas”,
- nie wskazuje palcem przedmiotu lub sytuacji, które budzą jego zainteresowanie,
- nie lubi i nie podejmuje zabaw imitacyjnych (naśladowania),
- nie gaworzy, gaworzy monotonie lub natrętnie powtarza określone dźwięki,
- długo nie mówi – nawet do 3 roku życia, a gdy zaczyna mówić, posługuje się mową stereotypową, powtarza to, co już usłyszało, nie buduje nowych fraz,
- nie reaguje na swoje imię (sprawia wrażenie głuchego),
- nie kontroluje odpowiednio postawy ciała – siedzi lub stoi dziwnie, jakby bezwładnie,
- może utracić nabyte wcześniej umiejętności, np. przestać chodzić, przestać wymawiać słowa,
- nie reaguje uśmiechem na widok znajomej, lubianej twarzy,
- nie reaguje lękiem lub niepokojem na widok obcej osoby,
- jest odporne na ból,
- unika kontaktu wzrokowego,
- unika kontaktu cielesnego,
- ma słaby kontakt z rodzicami, nie lubi czułości typu przytulanie, głaskanie,
- sprawia wrażenie, jakby niekiedy nie słyszało pewnych dźwięków,
- wykazuje niezrozumiały lęk wobec pewnych dźwięków lub przedmiotów,
- fascynuje je zabawą własnymi rączkami,
- fascynują je migoczące światła, gra świateł i cieni, „zajączki” na ścianie,
- wyłącza się z kontaktu z ludźmi podczas np. kiwania się lub podczas rytmicznego tupania nóżką,
- nie interesuje się zabawkami, bądź używa ich w nietypowy sposób – układa je w ciągi, tworzy z nich figury, grupuje wg kolorów lub rozmiarów i robi to notorycznie,
- nie lubi i źle znosi wszelkie zmiany.
To oczywiście jedynie wskazówki a nie podstawa do wydania diagnozy spektrum autyzmu!
Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowego rozwoju Waszego dziecka należy natychmiast skontaktować się ze specjalistą a najlepiej z dobrym ośrodkiem oferującym wielospecjalistyczną diagnozę spektrum autyzmu.