NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Dogoterapia ma swoją długą, ale nie udokumentowaną do końca historię. Dopiero w drugiej połowie XX wieku pojawiły się pierwsze badania nad wpływem zwierząt na ludzi. W 1962 r. amerykański psycholog dziecięcy, Borys Levision, na łamach pisma Mental Hegiene opublikował pracę pt.”The dog as a co-therapis”. Naukowiec stwierdził, że dzieci autystyczne, które mają problem z nawiązaniem kontaktu z dorosłymi, z większą łatwością nawiązują więź ze swoimi psami. To przyczyniło się do wykorzystywania psów w terapii dzieci autystycznych.
Badania przeprowadzone przez J.McNicholasa i G.M. Colinsa na uniwersytecie Warwick wykazały, że obecność zwierząt w życiu dzieci autystycznych w znacznym stopniu przyczyniła się do zaniku agresywnych zachowań w stosunku do otoczenia.

Obserwacje dzieci z autyzmem klasycznym, z którymi kontakt jest bardzo ograniczony, a często nie ma go w ogóle, dowiodły, że obecność psa w ich życiu w bardzo dużym stopniu poprawia komunikację społeczną. Stały się bardziej otwarte, nie broniły dostępu do swojego świata.
Również dzieci z zespołem Aspergera i SPD stały się bardziej cierpliwe, dłużej koncentrowały się na danych czynnościach, wykazywały chęć zabawy z psem, łatwiej i chętniej nawiązywały kontakt wzrokowy, poprawiła się ich percepcja świata. Chorzy przełamują barierę bliskości. Pozwalają się dotknąć, przytulić, co przedtem często było niemożliwe. Zaobserwowano znaczne ustąpienie lub zanik natręctw.
Głównie działanie tego rodzaju terapii kontaktowej jaką jest dogoterapia, polega na nawiązaniu psychicznej więzi ze zwierzęciem, co przyspiesza leczenie lub ułatwia przejście choroby. Kontakt z psem, umożliwia głęboki relaks co poprawia samopoczucie chorego a to z kolei motywuje do podjęcia walki z chorobą.
Dogoterapia jest jedną z metod rehabilitacji ruchowej prowadzona przy udziale psa. Fenomen oddziaływania psa objawia się między innymi w fakcie, iż jednocześnie wpływa on na trzy sfery funkcjonowania organizmu człowieka: zmysłową, ruchową oraz psychiczną. Pies w dogoterapi staje się współ terapeutą, jego ruchy, wykonywanie poleceń oraz sama jego obecność dają pacjentowi zupełnie nowe i niespotykane w innych metodach rehabilitacyjnych możliwości.
Przełamywanie u dziecka lęku przed światem zewnętrznym jest bardzo delikatnym procesem i musi odbywać się stopniowo. Chcemy, aby dziecko nie broniło się przed przeniknięciem psa do stworzonego przez siebie świata, a pies terapeuta krok po kroku dawkował mu rzeczywistość. Tego typu relacje w najlepszy i najbezpieczniejszy sposób przyczynią się do przełamania bariery „dwóch światów”.
Psycholodzy podkreślają, że najważniejszą sprawą w „oswajaniu” dziecka z rzeczywistością jest przekonanie go, że to od niego zależy, z kim, kiedy i jak będzie się komunikowało. Proces początkowej integracji dziecka z psem musi być związany ze ścisłą współpracą pomiędzy terapeutą, rodzicami, a specjalistą w dziedzinie szkolenia psów. Istotą terapii jest to, że jesteśmy w stanie wpływać na zachowania psa i tak nim kierować, aby kontakt z dzieckiem autystycznym był jak najpełniejszy, jak najlepszy, ale przede wszystkim bezpieczny.
Psy wykorzystywane w terapii pomagają osiągnąć dziecku wyższy poziom komunikacji społecznej, dodatkowo pozwalają na uczestnictwo w kontaktach z innymi ludźmi. Dzięki tego rodzaju kontaktom dziecko czerpie satysfakcję i otwiera się na świat zewnętrzny. Atrakcyjne dla zmysłów dziecka cechy psów oraz nowość terapii sprzyjają otwarciu się dziecka na otoczenie, co terapeuta wykorzystuje i ukierunkowuje na zaplanowany przez siebie sposób. Pies terapeuta nie ocenia, jest szczerym i oddanym przyjacielem dziecka. Dzięki niemu dziecko autystyczne może poczuć się pewnie i bezpiecznie w świecie, który jest dla niego całkowicie obcy.
Połączenie oddziaływania dziecko – pies i dziecko – terapeuta jest kluczowe w dążeniu do osiągnięci rezultatów. Terapeuta pełni dla dziecka rolę przewodnika, który naucza jak się komunikować i bawić z psem. Nie należy jednak uważać tej metody za złoty środek w leczeniu autyzmu i zakładać, że doprowadzi do szybkiego „wyleczenia” dziecka. Jednak niewątpliwie jest to jedna z doskonałych form próby dotarcia do świata dziecka autystycznego (wypowiadanie nowych słów przez dziecko, wykonywanie trudnych ćwiczeń, długotrwały kontakt wzrokowy itp.).

 

Wspieraj nas na Allegro

Kup i pomóż chorym dzieciom

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” powstała w 2008 jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Od września 2009 r. Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

KRS 0000321541

Infolinia do Fundacji

Godziny działania infolinii:

  • Poniedziałek: 13.30-18.00
  • Wtorek: 9.00-15.00
  • Środa: 9.00-15.00
  • Czwartek: 9.00-15.00
  • Piątek: 9.00-15.00


Wspierają nas:

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.